http://www.bloggtrafik.nu/banners/80x15.jpg
Sofia<3
Min profilbild

Sök i bloggen

Senaste inläggen
» Tillbaka!!!!
» God morgon<3
» Jul klänningen!
» Inredning♥
» Dator problem....
» Fredag 11 dec
» onsdag 9 dec
» Mys♥
» Trendigt!
» Vem bär den bäst?
» Dagens låtar♥
» Tisdag 8 dec
» Reklam...
» köpte ...
» Min Kväll<3
» Måndag 7 dec
» Godnatt<3
» Handkräm<3
» Hemma igen<3
» HUNGRIG!

Kategorie
» Allmänt
» Kändisar<3
» Music<3
» Shopping<3
» Skönhets tips<3
» Veckans recept<3

Sofia<3


Recept<3




Lussekatter<3




Ingredienser:

200g margarin
5 dl mjölk
2 kuvert saffran (1g)
1st sockerbit
1 paket jäst (50g)
1 krm salt
1 dl socker
3 msk ljummet vatten
2 st ägg
16 dl vetemjöl (kan ibland behövas lite mer)
russin till garnering
1 ägg att pensla på


Gör så här:

1. Smällt margarinet och häll i mjölken låt det bli ljummet ca 37 grader,
stöt saffran och sockerbiten i en mortel och tillsätt detta.

2. Smula ner jästen i en bunke. Strö över salt och socket och häll på ljummet vatten. Rör om. Häll den ljummna saffransmjälken över den lösta jästen i bunken, knäck ner äggen och rör sedan om igen.

3. Lägg undan ca 1 dl mjöl till utbakningen. Rör ner resten av mjölet i bunken. Arbeta degen kraftigt med trägaffel eller liknande. Låt degen jäsa övertäck i sin bunke 1-1,5 timma.

4. Värm ugnen till 260 grader, täck 2st plåtar med bakplåtspapper eller smörj in med smör.

5. Ta några tag i den jästa degen med trägaffeln, tippa sedan ut degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.

6. Dela degen i två bitar och skär sedan varje del i 4 bitar. Dela en fjärde del i taget i ytterligare 4 bitar. rulla ut varje liten degbit till en S-form. Lägg lussekatterna ganska tätt på 2 plåtar, garnera med russin som ska tryckas ner noga.

7. Jäs lussekatterna i ca 10 min.

8. Pensla lussekatterna med 1 lättvispat ägg.

9. Grädda lussekatterna högt upp i ugnen i ca 8 minuter, låt dom sedan svalna vält täcka utav en handuk.


Det här ska jag baka till min älskling :) han älskar sånna och jag älskar att baka hehe<3.


Godnatt<3.















Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Reklam

Reklam

Länkar